Forholdet mellem liv og værk

”Uanset hvilken genre og hvilken kunstart, vi taler om, er min opfattelse af forholdet mellem liv og værk nok meget klassisk. Nemlig at formen transformerer stoffet, så det ikke længere er privat i betydningen: Ikke angår andre. Hvilket ikke er det samme som, at teksten så er ansigtsløst ’almen’ og upersonlig, tværtimod. For jo strammere en form er, des mere kaos kan den rumme, jo svalere den er, des hottere materiale kan den artikulere, og jo og mere objektiv formen er, des mere subjektiv kan teksten være og stadig angå andre end ophavsmanden. Meget avantgardekunsts hedeste drøm er jo, at overskride grænsen mellem liv og værk, men i mine øjne er det netop henover denne vigtige grænse, at gnisterne springer og nye betydninger opstår.”

Fra mail-interview i maj-juni 2012 med www.dansklitteraturnu.blogspot.dk

 

DIVERSE

BLA BLA BLA

Nørreport Jokum Rhodes univers Taxichauffører i USA Kønsbehåring Værtshuse Taknemmelighed Ib Spang Olsen Kristendommen Nikotin Kunststøtte Inger Christensen Per Højholts humor Ole Sarvig 70ernes tarvelighed Film fra 70erne Niels Thomsen At køre motorcykel Lukningen af Nørrebrogade Om tv-udsendelsen “Bazar” Arvesynden Høflighed Erik Stinus Modernitet og kristendom Edgar Allan Poes fortællinger Eksorcisten Læsning Ord Mening og betydning Hilsner Jørgen Leth Den uforskyldte nåde Kyrie og gloria On the Road Jazz & Poetry At være digter Avantgarde og avantgardisme Alkohol og kunst Arbejdet med Rystet spejl Noter til digte Anmeldelser Generationer Forholdet mellem liv og værk Hvad der rører sig Nuet og erindringen Hvad der arbejdes på nu Videnskab og kunst Samarbejde med andre kunstnere Demokrati versus småligt føleri Klaus Lynggaard som erindringskunstner Forskellen på arbejdet med essays og lyrik